דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להפיק את המרב מהעד המומחה שלך 

מאת    [ 27/10/2011 ]

מילים במאמר: 1187   [ נצפה 2270 פעמים ]

נושא אחד שאני לא מכסה לעתים קרובות הוא הנושא של עדים מומחים. התמודדות עם מומחים לעיתים קרובות נוטה להיות בעיתית כי הנושא מאוד ספציפי, ולכן לא רציתי לכתוב מאמר שפונה לאחוז קטן מתוך אלפי עורכי דין שקוראים את המאמרים. במאמר זה, ניסיתי לתת טיפים מהירים וקלים בשביל להפיק את המרב מכל עד מומחה.

לפעמים, לא תהיה לך ברירה בבחירת המומחים שלך (דוגמה הרופא המטפל, אשר ניתח את הקליינט שלך). אבל, אם אתה מקבל את ההזדמנות לבחור מומחה משלך, חשוב טוב על איזה סוג מומחה רצוי לך. וודא היטב שבתוך טווח האפשרויות שעומדות בפניך, יש לך מומחה בעל ידע מעשי, ספציפי לנושא בו עוסק התיק שלך. אם המקרה שלך כרוך בהתרסקות בין שתי מכוניות, אתה תעדיף שיהיה מישהו שמתמחה בתאונות בין מכוניות, ולא מומחה כללי לשיקום תאונות או מי שעובד רק עם מטוסים.

באופן אידיאלי, אתה זקוק למישהו שיש לו הכשרה פורמלית פלוס ניסיון מעשי. לעתים קרובות, בית המשפט יודע שידע מעשי הוא יקר יותר מידע תאורטי. מכונאי שעובד על מכוניות יכול להיות מעניין יותר (אמין) מאשר מומחה מהנדס משכיל מהטכניון שמעולם לא נגע במכונית. בית משפט אפילו עשוי להאמין יותר למכור לקראק, אשר מעיד על משקלו של הסם (אין לדעתי בעיה שבית המשפט יפעיל את שיקול דעתו ויקבע כי סוחר מנוסה של קראק מוסמך להעיד כמומחה לגבי זהות הסם ומשקלו משוער של החומר בתיק) מאשר הטוקסיקולוג עם הרבה תארים אחרי שמו. ואולי לא. על כל פנים, לא משנה מי השופט, הנה שלושה טיפים על התכונות החיוניות שכדאי שיהיו למומחה שלך:


    • המומחה חייב להיות מוכן להיות מוכן למשפט. הוא חייב להיות מוכן להשקיע את הזמן כדי להכיר את המקרה שלך. כמה מומחים עסוקים מדי. הם לא יגבשו דעה עד יום המשפט (אז מאוחר מדי לעזור!).
    • הוא חייב להיות ללא משוא פנים. אם המומחה שלך נראה כמו "מומחה להשכרה", הוא לא יהיה משכנע. אם יש לך את הבחירה בין מי שמעיד אך ורק לצורך התביעה או מישהו שמעיד בשביל שני צדדים, כדאי לשקול את היתרונות של מי שאינו נראה קשור לצד אחד.
    • הוא צריך להיות מורה טוב. הוא לא רק צריך להיות מסוגל ללמד אותך (הדרך הטובה ביותר לחקור את המומחה שכנגד היא שהמומחה שלך ילמד אותך ויצביע על מה המומחה שכנגד לא בסדר), אבל הוא גם צריך להיות מסוגל ללמד את בית המשפט. הוא צריך להיות מסוגל להסביר דברים כי בית המשפט לא מבין באופן אינטואיטיבי. הוא צריך גם להיות מסוגל להראות לבית המשפט כי הסיבה שהוא מומחה היא, כי הוא יודע יותר ממה שבית המשפט יודע. לדוגמה, בעת קביעת חישובי מהירות באמצעות סימני החלקה, אחד הדברים במשוואה הוא המשקל של הרכב. באופן אינטואיטיבי, אנו מניחים כי לרכב כבד ייקח יותר זמן לעצור. אבל במציאות, ככל שהרכב הוא כבד יותר, כך יכולת הבלימה טובה יותר משום שהוא מפעיל יותר חיכוך / גורר / כוח ... נראה נגד האינטואיציה, אבל זה לא. המומחה צריך להיות מסוגל להסביר נושאים אלו, כך שבית המשפט יבין אותם בקלות.

 

ערבו את המומחה בתיק כמה שיותר מוקדם. ככל שתחכו יותר המומחה שלכם יהיה מוכן פחות. תנו לו מספיק זמן להתכונן. אל תחכו עד הרגע האחרון כדי לערב אותו במקרה שלכם. ככל שיהיה למומחה יותר זמן הוא יגיע לדיון מוכן יותר.

 

הכנה. תן למומחה מה שהוא צריך כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת. אם אתה מסתיר ממנו משהו, זה משפיע על איכות חוות דעתו.

 

האם הוא מעיד בתחום ההסמכה שלו? לא כל מומחה הוא "מומחה". לדוגמה, אתה עורך דין. זה אומר שאתה מומחה בתחום המשפט. אבל אם ישאלו אותך על חוקים שאינם בתחום המומחיות שלך, אתה לא יכול להיות מומחה. בוא נגיד שאתה פרקליט אזרחי. אם תתבקש להעיד לגבי סדרי הדין בהליך האזרחי, היית בקלות יכול להיחשב מומחה. אבל מה אם ישאלו אותך על נושא מתחום משפטי אחר, דיני משפחה או פירוק חברות (נושאים שלא נגעתי מאז הפקולטה למשפטים). למרות שאתה למדת את זה, זה לא אומר שאתה מומחה. הדבר נכון גם עם העד שלך. ודא שאתה קורא לו להעיד על נושא שהוא מוכשר במיוחד, ולא רק מישהו שיש לו ידע כללי. אל תתן למומחה חזות מעבר לתחום המומחיות שלו, כדי שלא יהיו לך תוצאות הרסניות וחקירה נגדית כואבת.

 

האם הוא מעיד בגבולות המומחיות שלו? מה אתה מצפה ממנו, והוא יכול לספק? וודא שאתה מבין את מגבלות המומחיות של העד. לא רק שאתה צריך להעריך על מה שהעד יכול להעיד, אתה גם צריך לזהות את על מה הוא לא יכול להעיד. מה הן המגבלות של הידע שלו? לדוגמה, התנגשות חזיתית, מידת זווית יכולה להשפיע באופן דרמטי, אך למרבה הצער המומחה שלך לא יוכל לתת לך אומדן של המהירות כי חישובי הזווית לא בתחום מומחיותו. וודא שאתה מבין את המגבלות של הידע לפני שאתה קורא לעד.

 

עזרו לו להבין איך משפט עובד. האם העד מבין איך עדותו משתלבת בתמונה הכוללת? ספרו לו על ההליך המשפטי ואיך הוא פועל. חשוב להסביר לו את ההבדל בין חקירה ראשית לנגדית!

 

הכן אותו לחקירה נגדית. אל תהיה שפן - שאל אותו את השאלות הקשות ביותר שאתה יכול. תאתגר אותו. עדיף לגלות את החולשות במשרד שלך, ולא על דוכן העדים. באופן ספציפי להכין אותו לחקירה הנגדית של היריב. האם יהיו התקפות אישיות? לנופף כלפיו באצבע נוזפת? לשאול שאלות ארוכות עד גיחוך? שאלות קצרות? גינונים מוזרים? תכין את העד שלך כדי שידע לקראת מה הוא הולך. זהה שאלות "מלכודת" שהיריב שלך אוהב להשתמש ותסביר לעד כיצד לענות עליהן. (דוגמה "האם שוחחת עם מישהו על העדות שלך? ובכן, ברור שדיברו איתך. אל תכחיש שדיברו איתך ... זה בסדר." האם שילמו לך בשביל העדות שלך?" "האם עברת על מסמכים כלשהם בעת ההכנה למשפט?"

 

הנה כמה טיפים שאתה יכול לחלוק עם העד שלך:

 


    • אל תמהר לענות. האופן שבו העד צריך להעיד הוא "שאלה - עצירה - תשובה". בכך שהעד יקפיד לעצור לרגע אחרי כל שאלה (ללא קשר לקושי של השאלה) הוא יוכל להימנע מכך שעורך הדין שכנגד ילחץ עליו לתת תשובות במהירות.
    • דבר לשופט. ליצור קשר עין עם השופט. תחשוב "שיחה" לא "מונולוג".
    • זכור כי אתה תמיד על הבמה. שמור על קור רוח וחזות רצינית לפני ואחרי שאתה מעיד. השופט עשוי לראות אותך כפי שאתה לפני העדות בתוך בית המשפט כשאתה מחכה להעיד, או לאחר שתסיים להעיד.
    • אם אתה עושה טעות, לתקן אותה מיד. שמעת כי "זה לא הפשע, זה החיפוי". בית המשפט יסלח לך על טעות - הוא לא יסלח לך על כיסוי.
    • אל תסתכל עלי לקבל תשובות. אני לא יכול לעזור, וזה נראה כאילו אתה לא יכול להסתדר בעצמך.
    • אל תהיה אידיוט. למרבה הצער, צריך לומר את זה. אתה יכול לקבל את כל המוחות בעולם, אבל אם אתה אידיוט, בית המשפט לא ירצה להקשיב לך.

 

מילה אחת אחרונה לפני שהוא עולה לדוכן העדים. האם הוא יעיד כל היום? אם כן, לומר לו שלא ישען על הדוכן ולא ילחש לעורכי הדין. בכך הוא פוגע בהופעתו וברושם שעדותו היא ללא משוא פנים. הופעתו לפני שהוא עולה לדוכן העדים חשובה כמו הופעתו על דוכן העדים. איך הוא לבוש? איך הוא מתקרב אל דוכן העדים? איך הוא עומד כאשר בית המשפט מזהיר אותו להעיד אמת? מה הוא יישא אתו לדוכן?

 

מאמר זה לא נועד להיות חוברת הדרכה מלאה על אופן השימוש בעדים מומחים (כי דיון שלם של נושאים אלו ייקח כ -10,000 דפים ותשעמם אותך עד דמעות), אבל אני מקווה שסקירה מהירה זו תעזור לך עם בחירה ושימוש בעד המומחה הבא שלך.

על עו"ד אברהם זיו כהן: עוסק בליטיגציה בתחום האזרחי וייצג במאות תיקים בבתי משפט. בנוסף, הנ"ל מתמחה בתחום המקרקעין, מיסוי מקרקעין, ניסוח חוזים, ניהול מו"מ, מימון נדל"ן, ייעוץ ליזמים, קבלנים, בעלי קרקעות וכיו"ב (אם אתה מכיר עורכי דין/משפטנים/חברים שהמאמרים יכולים לעניין אותם אתה מוזמן להזמין אותם גם ל- Avraham Ziv Cohen LawPage ב- Facebook).רחוב נח מוזס 13, בית אגיש רבד, תל אביב 67442טלפון 03-6959993 ; פקס 03-6959665noah mozes st.,tel aviv 67442, israel 13tel.+972-3-6959993 ; fax +972-3-6959665




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב